İnek sütü protein alerjisi teşhisi için, daha doğru tanımla süt alerjisi teşhisinde öncelikle belirtiler değerlendirilmelidir. İnek sütü alerjisi teşhisi için öncelikle süt alerjisi belirtilerinin olması gerekmektedir. Ardından ayrıntılı bir değerlendirme yapılmalıdır. İnek sütü alerjisi kendini genelde 2-3 yaşından önce göstermektedir. 2-3 yaşından sonra süt alerjisi gelişme olasılığı daha düşüktür. İnek sütü alerjisi belirtileri olan çocuklarda tanı ciltten alerji testi, kandan alerji testi, inek sütü alımına ara verilmesi ve inek sütü yükleme testleri gibi testlerle birlikte çocuk alerji uzmanları tarafından konulmaktadır. Besin alerjisi testinin ciltten yapılması daha değerlidir. Hem daha hızlı hem de daha güvenilir sonuçlar alınmaktadır. Ciltten yapılan testler 15-20 dakika içinde sonuç verir. Bu nedenle süt alerjisi teşhisinde genellikle ciltten alerji testi yapılması tercih edilmektedir. Fakat bazı durumlarda ikisinin de kullanılması gerekmektedir. Çünkü tek başına testlerle tanı konulamayabilir. Şüpheli durumda tanı süt yükleme testi ile konulur. Bu testin bu konuda deneyimli olan çocuk alerji uzmanı ve merkezlerde yapılması gerekmektedir. Test sırasında ciddi alerji bulguları gelişebileceğinden deneyimsiz kişiler tarafından yapılması tehlikeli sonuçlara neden olabilir.

Ciltten alerji testi

1 aydan sonra yapılabilmektedir. Süt alerjisi daha anne karnında annenin beslenmesiyle alerjenler bebeğe geçtiği için doğumdan hemen sonra belirtiler başlayabildiği için şüphelenildiği zaman testin yapılması gerekmektedir. Beş yaşından sonra cilt alerji testi yapılabilir bilgisi kesinlikle doğru değildir Moleküler alerji testleri ile bebeklerde süt alerjisi tanısı Son yıllarda inek sütünün içindeki bütün alerjik proteinleri ayrı ayrı ölçen komponente dayalı tanı (Component resolved diagnosis-CRD), diğer adıyla moleküler alerji testi yöntemi geliştirilmiştir. Bu sayede çocuğun sütün içindeki hangi alerjene duyarlı olduğu saptanarak daha doğru tanı ve tedavisi sağlanmaktadır. Bu testle alerjinin ne kadar sure devam edeceği, fırınlamaya duyarlı olup olmadığı anlaşılmaktadır. Bu testler için çocuğunuzdan kan örneği alınır ve antikorları ölçmek için laboratuvarda incelenir. Son birkaç yıl içinde geliştirilen bu test Türkiye’de de yapılabilmektedir. Bu testin deri testinde çoklu besin alerjisi olanlarda yapılması daha doğru olacaktır.

Ciltten test yapılmadan yapılacak olursa;

bazı ciddi alerjilerin atlanabileceği unutulmamalıdır. IgG antikorlarının bakıldığı besin intolerans testleri ve biorezonans testleri yanılgıya neden olabilir Son yıllarda yanlış olarak gündemde olan kandan bakılan İnek sütü proteinine karşı IgG antikorlarının bakıldığı besin intolerans testi, biorezonans testlerinin süt alerjisinin belirlenmesinin tanısında rolü yoktur. Kakada kalprotektin değerinin de tanıda değeri belli değildir ve önerilmemektedir. Bunun nedeni bebeklerdeki normal değerlerinin belli olmamasındandır.  Başka şekilde açıklanamayan anlamlı ve inatçı sindirim sistemi yakınmaları, gelişme geriliği veya demir eksikliği kansızlığı varlığında üst ve alt sindirim sistemi endoskopik biyopsileri alınması doğru bir yaklaşımdır. İnek sütü alerjisini gösteren kesin bulgular yoktur. Fakat inek sütü alerjisi dışındaki hastalıkların tanısını koymaya olanak sağlar.

Çocuğun ve anne sütü alıyorsa annenin aldığı besinler her gün besin günlüğüne yazılmalı ve alerji belirtileri görülen saatler not edilmelidir. Fakat inek sütü alerjisi teşhisi için ailenin gözlemi yeterli değildir. Bulgulara göre kan veya deri testi yapılması, onlarında yetersiz olması durumunda besin yükleme testi yapılmalıdır. Kanda ve ciltten yapılan alerji testleri normal olan çocuklarda da non-IgE alerji dediğimiz gizli inek sütü alerjisi (özellikle izole barsak tutulumlarında görülen) alerji testlerinde çıkmayan inek sütü alerjisi olabilir. Bu durumun teşhisi de diyet ve yükleme testleriyle yapılır. Sadece ailenin verdiği bilgiye göre veya kandan veya ciltten yapılan alerji testi sonucuna göre diyet yapmak sakıncalıdır. Ciddi sonuçlara neden olabilir. Bu nedenler inek sütü alerjisi belirtileri varsa çocuk alerji uzmanına başvurmanız daha uygun olan bir yaklaşımdır.

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!